Vacature!

Hou jij van heel veel lezen, én van praten over boeken met andere liefhebbers van al dat papier? Lijkt het je leuk om in een kleine zelfstandige boekhandel te werken, om het mooiste cadeau te vinden voor iemand die het ook niet meer weet, om de smaak van onze vaste klanten te leren kennen? Lijkt het je een uitdaging ook de toevallige voorbijganger te helpen met het vinden van een mooi boek? Dan zou dit wel eens je toekomstige werkplek kunnen zijn!

Read More

Moedermelk

Uit bijna 40 inzendingen was de jury het eens: de winnaar van de schrijfwedstrijd Tussen de boeken is Gaby Hutjes met haar verhaal Moedermelk. Licht verontrustend maar zeker prikkelend en mooi beeldend. Hier lees je haar verhaal.

Read More

Jij zegt het - Connie Palmen wint Libris

Zojuist werd in het tv-programma Nieuwsuur bekendgemaakt dat Connie Palmen met haar roman Jij zegt het de Libris Literatuurprijs heeft gewonnen. Andere genomineerden waren Joke van Leeuwen, Thomas Verbogt, Inge Schilperoord, P.F. Thomése en Alex Boogers.

Read More

Voilá!

Een nieuwe website! Onze vorige website was met liefde in elkaar geknutseld door Folco, en het was geweldig om direct online present te kunnen zijn met ons kleine budget. Nu gaat het echter zo goed met Bosch&deJong, dat het tijd werd voor een professioneel ontworpen plek. We vroegen Studio Ketchup om iets moois voor ons te bedenken, waarop we alle informatie én sfeer van de winkel kunnen overbrengen, en dit is het resultaat; voilá! 

We zijn er superblij mee, en de website is dankzij de prachtige foto’s van Aukje, de slimme ideeën van Lenne en hun gezamenlijke ontwerpkunsten een mooie online representatie geworden van Bosch&deJong.

Kom je nog iets tegen wat niet klopt? Kun je iets niet goed vinden of mis je iets? We horen het heel graag! Stuur ons een mailtje met je feedback, als je wilt.

Via onze website kom je nu dus al een heel eind: je kunt onze tips lezen, zien wie we zijn en wat er allemaal in de winkel gaat gebeuren. Maar het blijft slechts een weergave; in de winkel kun je onze boeken aanraken, ruiken, van alle kanten bekijken. In de winkel staan Maarten, Emine, Folco of Christine (daar moet een mooi liedje mee te schrijven zijn) voor je klaar met advies, tips, eerlijke leeservaringen of een goede discussie over literatuur en het leven. In de winkel is de sfeer van onze boeken, de andere klanten, de FFF, Katendrecht... 

Natuurlijk zouden we graag een webwinkel bieden aan onze klanten. Het lijkt tegenwoordig misschien makkelijk om dat als winkel te hebben, maar dat valt in de praktijk nog tegen… Met de miljoenen boeken die leverbaar zijn moet daar een flink systeem achter zitten, en dat krijg je niet zomaar van de grond. Laat staan op een manier dat je je kunt onderscheiden in het webwinkellandschap. Voor nu kun je ons een mailtje of sms sturen met je bestelling, of even bellen of langskomen. En als het even niet anders gaat, of voor eBooks, kun je terecht bij een collega. Via deze link krijgen wij ook nog een percentage daarvan.

Online zijn we er nu ook; misschien is het dan geen digitale vestiging maar op zijn minst een elektronische etalage!

Website

Nieuwe gezichten

Bosch&deJong wordt groter, in figuurlijke zin! Christine en Folco hebben twee geweldige nieuwe mensen erbij; Emine Yalçınkaya en Maarten Bellaard. Even kort voorstellen:
Emine (23) studeert Geschiedenis aan de Erasmus Universiteit en is nu ook nog even Barista bij Hopper in Noord.
Maarten (26) werkt als redacteur Debat bij LOKAAL, waar hij programma's opzet en uitvoert.

Allebei zijn ze leergierig, geïnteresseerd in een breed spectrum aan onderwerpen, houden ze evenveel van boeken als Folco en Christine, zijn ze enthousiast, vrolijk en toeschietelijk. Kortom: we zijn dolgelukkig met Maarten en Emine, en kijken ernaar uit om ze de winkel en de klanten te leren kennen.

Read More

Vulling!

Voor het eerst in vier jaar was ik weer bij een inkoopbeurs voor het boekenvak. Vier jaar geleden is het dus, dat ik voor het laatst in een grote hal aan een tafel zat, tegenover de vertegenwoordigers van alle mooie uitgeverijen van de Lage Landen. Vier jaar geleden kochten we op de zomerbeurs geen boeken, maar brachten we slecht nieuws; het nieuws van de sluiting van De Balustrade. We hadden mooie en verdrietige en gezellige gesprekken met al die andere mensen die zo houden van boeken en het boekenvak. We namen afscheid en hoopten ooit weer terug te keren. Vier jaar geleden; ik kan bijna niet geloven dat het zo lang geleden was. Toen we afgelopen dinsdag en woensdag de boekenbeurs (pardon, retail market) binnenliepen voelde het alsof ik geen beurs had overgeslagen. Het industrieterrein in Houten was nog hetzelfde, het Euretco-gebouw (pardon, Expo Houten) was nog hetzelfde. Als vanouds zat ik daar naast Folco, mijn onvervangbare deelgenoot van dit alles. En we bestelden boeken voor onze eigen winkel.

Het is nu dus allemaal weer begonnen. Drie keer per jaar aan tafel tegenover vertegenwoordigers (pardon, accountmanagers) van uitgeverijen; bespreken welke mooie boeken de komende maanden verschijnen; folders doorkijken die je thuis al zorgvuldig bekeken hebt; praten over wat voor welk publiek interessant is, wie de vertaler is, wat voor omslag een boek gaat krijgen, of er iets omheen georganiseerd kan worden... En, in ons geval heel voorzichtig en met veel rekenen en twijfelen, bestellen. We hebben een enorm streng budget dus vaak kunnen we niet bestellen wat we wel zouden willen, en dat doet best een beetje pijn. Uiteindelijk krijgen we deze zomer al die mooie nieuwe boeken geleverd, en beginnen we in juli al met een kakelverse voorraad. 

De nieuwe Connie Palmen, Menno Wigman, Mensje van Keulen, Imme Dros&Harrie Geelen, Arthur Japin, Marente de Moor, Hagar Peeters en Anke Kranendonk; de eerste maanden van Bosch&deJong boekverkopers zijn alvast gevuld met te verschijnen moois. Daarnaast hebben we gekozen uit een stortvloed van prachtige kookboeken, kinderboeken, designboeken, dichtbundels, opschrijfboekjes en andere hebbedingetjes. Onze hypothetische winkel is al wel hypothetisch gevuld.

We moeten echt nog wel een paar keer controleren hoe ver we precies ons budget overschreden hebben (een beetje, belachelijk ver of nog meer) en vervolgens met pijn in ons hart weer wat schrappen (straks, als we veel boeken verkocht hebben, bestellen we het alsnog!). Anyway; de inkoopbeurs is misschien voorbij, maar wij zijn nog wel een paar weken bezig met fondslijsten doornemen en folders doorspitten. We mailen met uitgeverijen over onze eerste bestelling en sommige vertegenwoordigers komen zelfs bij ons langs om alles door te nemen. Het is nog veel meer werk dan ik me kon herinneren, en minstens even leuk.

Heel veel boeken; een assortiment scheppen

Het belangrijkste dat we deze maanden doen in de voorbereiding van Bosch&deJong boekverkopers is het bestellen van boeken. Ik noemde het al in de vorige post; er moet van alles gebeuren. Maar wat er in de kast komt te staan bepaalt natuurlijk het meest onze identiteit. We willen een algemene, literaire, eigenwijze boekhandel zijn met een klein maar breed assortiment. Dat bepalen we nu, door bepaalde boeken wel te bestellen en andere niet. Er zijn in Nederland ruim honderd uitgeverijen met grote en kleine fondsen. Uit al die fondsen maken we nu een keuze. Hoe? Door alle folders van die uitgeverijen door te nemen. We zien zo wat er de komende maanden verschijnt (dat staat in de aanbiedingsfolders, drie keer per jaar) en wat eerder al verscheen (dat vind je in de fondslijst). Al dat papier, daar kiezen we uit. En hoe we dat doen? Met heel veel geduld, moeite, en (getemperd) enthousiasme voor al het moois dat er aan boeken is. En voornamelijk op onze intuïtie.

Sommige uitgeverijen bieden aan om een inladingsorder te doen: hun beste/bestverkopende boeken zetten ze voor je op een rijtje en zo heb je vanzelf een mooi assortiment. Maar wij zijn eigenwijs en doen dat dus anders: we kiezen elk boek zelf. Omdat we geloven in het belang van elk boek, en omdat we denken dat alleen wij echt kunnen bepalen wat in onze winkel past. Eigenlijk verbaast het me dat niet iedereen dat zou willen. Ik snap wel dat het een gigantisch werk is, en het voelt af en toe als een steen een berg opduwen. Maar ik ben er trots op dat wij het in ieder geval wel zelf doen. Met het nodige advies, natuurlijk. Je kunt tenslotte niet alles weten.

We beginnen met de zomeraanbieding: nieuw te verschijnen boeken, heruitgaves en speciale acties denderen over ons heen. Gelukkig hoef je dat alles niet helemaal alleen te bekijken; in mei zijn ook de inkoopbeurzen voor de boekhandel. Daar nemen vertegenwoordigers van uitgeverijen de folders met je door en voorzien ze van commentaar. Het liefst wil zo'n vertegenwoordiger natuurlijk dat je gewoon alle boeken bestelt, en dan in flinke stapels. En bij sommige uitgeverijen zouden we dat ook dolgraag doen. Bij andere zien we, en dat maakt het makkelijker om te kiezen, dat niet alle boeken passen bij ons of bij de boekhandel die we voor ogen hebben. Dat is onze fictieve boekhandel, met onze fictieve klantenkring. (Hoewel we jullie, onze vrienden en volgers, stiekem ook al in ons achterhoofd hebben bij die afweging. Als een soort weergave van het soort mensen dat bij ons zal komen; een blauwdruk van onze doelgroep. Dus helemaal fictief is het niet.) Hoe dan ook, we zullen moeten kiezen. 

Daarna bekijken we alle fondslijsten en kiezen uit wat er allemaal leverbaar is. Dat is een oerwoud van wereldliteratuur en voormalige bestsellers. Ook hierbij denken we weer aan onze klanten, aan onze ideale winkel, aan de belangrijke boeken en aan alles wat we willen aanraden aan mensen. En dan kunnen we het niet allemaal bestellen. En dat is misschien nog wel het moeilijkste. In mijn gedachten staat er al een fantastisch kind in de winkel, op zoek naar nét dat ene boek van Roald Dahl dat we niet hadden ingekocht. Of een student op zoek naar wereldliteratuur en ik kan niet het boek aanreiken dat precies op dat moment zo perfect zou zijn. Maar ik zal die gedachten moeten wegwuiven en een bestelservice moeten regelen, want: het is niet anders!

We hebben maar een klein budget om te beginnen; we hebben voorlopig maar 15 kasten, netjes onderverdeeld in categorieën; we moeten nog wat budget bewaren voor de eerste maanden, waarin wellicht zal blijken dat op Katendrecht een ongekende behoefte is aan boeken over houtbewerking. Kortom: we moeten voorzichtig zijn. Dat is enorm lastig, want je moet kritisch zijn en niet te veel risico nemen. Maar het is ook geweldig leuk en uitdagend! Alsof je een puzzel maakt waarbij het resultaat een prachtige boekhandel is, vol met klassiekers en spannend nieuw werk. Geen fictieve boekhandel meer, maar het echte, levende, Bosch&deJong boekverkopers.

Bosch&deJong boekverkopers GO!

Een boekhandel beginnen. Voor de tweede keer. Nu minder jong (toen 24 en 26) en meer ervaren, en met meer zelfvertrouwen. Maar nog steeds is het spannend, zeg maar gewoon eng, en onzeker, en heel veel werk!

Read More